Prossioni-grundaren: ”Vi vill lansera något nytt på alla fronter”

Fredrik Kempe identifierade ett gap i marknaden för premium-sängkläder. I maj lanserades Prossioni med fokus på USA. Genom att välja headless e-commerce ökar både prestandan och flexibiliteten.

Pross står för en kombination av progressivitet och välmående, vilket i Prossionis fall handlar om att förkroppsliga framtidstänkande designmetodik med kundens välbefinnande i åtanke. Ioni, som betyder "violett sten" på grekiska, representerar fusionen av de naturliga och innovativa teknologier som införlivas i produkterna, för en mer hållbar framtid.

– Vi är först i världen med att använda den innovativa applikationen NordShield Crisp®, som förlänger fräschören på våra sängkläder, säger Fredrik Kempe. Det är inte bara bra ur hållbarhetssynpunkt, produkten håller också länge. Ju längre du använder samma produkt, desto mer sällan köper du nytt och på så sätt använder du mindre resurser. Sängkläder är en stor marknad som ger en bra kundupplevelse. Idéen att ta fram ett segment sängkläder i premiumklass för amerikanska konsumenter väcktes för drygt ett år sedan.

– Min marknadsanalys visar att det finns ett gap i marknaden. Inom de traditionella europeiska varumärkena är det ingen som gör den här resan online. Prossioni är min take på att skapa ett onlinevarumärke med europeisk klang. Ur ett brandingperspektiv finns det så mycket roligt att jobba med kring vad vi gör i sängen. Det är en ändlös kreativ bas. Jag går igång både på produkten och hur man kan branda och bygga storys kring den.

Utmanar traditionell textiltillverkning

Fredrik började resan med att höra av sig till några familjevänner i Indien som just börjat specialisera sig på sängkläder.

– Jag ville se om jag via de kontakterna skulle kunna leverera en produktkvalitet som var tillräckligt bra för att skapa ett varumärke. Efter att ha bollat fram och tillbaka drog jag till USA med proverna och gick runt till utvalda butiker i New York och Los Angeles och insåg snabbt att de höll måttet.

Visionen är att utmana traditionell textiltillverkning genom att kombinera banbrytande teknik med traditionellt hantverk för att producera modernistiska premiumprodukter som inte liknar något annat på marknaden. Att produkterna också ska vara hållbara och certifierade hela vägen från bomullsodling till tillverkning är en självklarhet.

– För att få certifieringen Fair Cotton måste jag säkra varje transaktion. Jag vet var allt kommer ifrån. Det andra är att vi är ett made-to-order-brand. Vi använder inga resurser eller titelbolag innan kunden trycker på köpknappen. Det är din transaktion, dina pengar som triggar kedjan, säger Fredrik. Har man lite cash och bryr sig om planeten är vi varumärket att gå till. Kaxigheten bygger på att vi vill utmana oss själva att vara jäkligt bra. Vi vet vad vi gör och inte gör. Och det vi gör är vi väldigt stolta över för vi vet att det är svårt.


Lätt att göra om och göra rätt

Men för att nå ut och hitta rätt kunder krävs också en bra och genomtänkt marknadsplats. Fredrik och Henric Malmberg, medgrundare och vd på Tiburon, har känt varandra affärsmässigt i många år.

– Det är en relation som har vuxit med tiden. Jag vet att när Henric säger något så gör han det också. Och det är jäkligt trevligt att veta att man kan lita på människan. Det är ju grunden för allt samarbete. Vi ville lansera något nytt och då var headless e-commerce det modernaste vi kunde tänka fram. Snabbheten kanske är det viktigaste i den ekvationen eftersom jag vet hur viktig KPI det är för att driva en transaktion. Hela uppställningen är i princip helt ny för mig och vi har utvecklat det tillsammans.

Traditionellt sett är frontend och backend tätt sammankopplade i en e-handelslösning, vilket innebär att de är bundna till varandra och att förändringar i den ena delen kan påverka den andra. I headless e-commerce är frontend-delen separerad från backend-delen vilket ger större flexibilitet och skalbarhet i utvecklingen av e-handelsplattformen.

“Det är en relation som har vuxit med tiden.”

– Fredrik Kempe om Henric Malmberg

Kommunikationen mellan frontend och backend sker via API:er (Application Programming Interfaces). Det innebär att det går att använda olika teknologier, språk och ramverk för frontend och backend, och att de kan utvecklas oberoende av varandra.

– När man tar sig fram i nytt område är det skönt att veta att man inte har en elefant som behöver riggas om. Det går snabbt prestandamässigt samtidigt som möjligheten att göra om och göra rätt inte ligger alltför långt borta. Det är jätteviktigt när man inte vet exakt vad som är det bästa sättet att göra saker och ting från början, säger Fredrik och fortsätter:

– Via en Google Sheet kan jag till exempel ändra hela produktflödet på tio minuter när vi hämtar den datan. Skulle jag göra det interface i Shopify nu när vi har 600 plus SKUs, skulle jag få klicka och klicka och det hade varit ett helvete. Nu har vi en rätt agil uppställning, både ur ett frontend- och backend-perspektiv.

Fördelar med headless e-commerce

  • Flexibilitet: Genom att separera frontend och backend kan man enkelt ändra eller uppgradera en del utan att påverka den andra. Det möjliggör också användningen av olika frontend-teknologier och enheter (till exempel webb, mobilappar, röstassistenter) för att erbjuda en rik användarupplevelse.
  • Skalbarhet: Eftersom frontend och backend är fristående kan de skalas separatberoende på behoven. Detta möjliggör enklare skalning av e-handelsplattformen för att hantera stora mängder trafik eller hög belastning.
  • Bättre prestanda: Genom att optimera frontend-specifika tekniker och verktyg kan man förbättra laddningstider och användarupplevelsen. Backend-delen kan också optimeras separat för att hantera affärslogik och databashanteringen effektivt.
  • Möjlighet att experimentera: Genom att använda headless e-commerce kan man testa och implementera nya funktioner och användargränssnitt utan att behöva påverka kärnfunktionaliteten i backend-delen. Det ger möjlighet att snabbt experimentera och anpassa sig efter kundernas behov och preferenser.

Läs mer om hur Tiburon byggde prossioni.com tillsammans med Fredrik här.