Airinum ökar konverteringen med ny e‑handel byggd av Tiburon

29 oktober 2021. Airinum har precis lanserat en rebrandad sajt och vi tog oss därför tid att sitta ned med Jens Johnston, produktägare på Airinum och den person som Tiburon byggde sajten tillsammans med.

Den rykande färska sajten airinum.com är ett custom-byggt tema byggt för att tillfredställa Airinums höga krav på att spegla varumärket, hög konvertering av kunder och flexibilitet för redaktören gällande innehåll.

Det har gått en månad sedan releasedatumet i mitten av september och Jens presenterar de förbättringar som skett. Till och börja med har add-to-cart rate ökat med 13% trots att den nya sajten kräver att kunden väljer storlek på masken innan den läggs i varukorgen. Jens tror att det främst beror på att de nu har en mindre buggig och generellt bättre presenterad sajt. Även det nya brandet kan spela in och det faktum att det nu finns mer och mer relevant innehåll på produktsidorna. En teori Jens har är Aesthetic usability effect, fenomenet att en användare upplever ett gränssnitt som mer intuitivt om det är visuellt tilltalande.


En annan förbättring som skett är att cart abondonment minskat med 17%. Detta menar Jens beror på att mini-carten nu upplevs som både snabbare och tajtare. Han nämner förbättringar som att kunder nu omdelbart får feedback på att de lagt något i korgen via s.k. skeleton states och att det finns en free shipping bar som indikerar om kunden nått upp till gratis frakt.

Till sist har även den totala konverteringen ökat med 14% jämfört med den gamla sajten, vilket Jens menar beror på att den nya sajten erbjuder en bättre helhet. Brandet är mer genomtänkt, laddtider har förbättrats och mini-cart är som tidigare nämnts tajtare.

Jens kallar även Tiburon experter på page speed och menar att Airinum numer har en snabbare e-handel än de flesta större e-handlarna i Sverige. Detta backas upp av Google Lighthouse som ger mellan 31 - 50 poäng beroende på dagsform och är vad Shopify själva kallar "faster than similar stores on Shopify".

Sammantaget var detta ännu ett lyckat och roligt projekt som höll sig inom budget gällande både tid och pengar. Vi ser fram emot att tillsammans med Jens och Airinum fortsätta göra airinum.com till en ännu bättre e-handel i vinter!