Sammanfattning av Shopify Editions Summer ’23

Shopify Editions Summer '23

Igår presenterade Shopify 100+ nyheter över hela plattformen. Vi sammanfattar det vi tycker är mest intressant för svenska e-handlare:

AI (Shopify Magic)

Till ingens överraskning lanserar Shopify nu sin AI-lösning kallad Shopify Magic. Magic kommer förstås att kunna skriva både bloggposter och mail, men också kunna skapa smarta svar på dina kunders frågor för att sedan besvara dem på din sajt i en chatt när kunderna väl frågar. 

Mycket av detta sköts via Shopify Sidekick som är din personliga medhjälpare i admin-vyn; ställ en fråga och få ett svar. För er som använt ChatGPT kommer det kännas bekant att använda detta interface för att bland annat få svar på frågor som hur försäljningen gått den senaste tiden eller varför inte bara be Sidekick skapa en rabattkod på 10% för sommarprodukterna?

Magic kommer även kunna sätta samman FAQ:s baserat på dina store policies och tidigare konversationer med kunder, summera innehållet i recensioner, och hjälpa till att skapa innehåll i Online Store Editor. Ni som e-handlare berättar vilket tonfall Magic ska använda och vips har ni ett förslag på copy.

Vi på Tiburon har lekt runt lite själva med detta (svårt att hålla sig) och resultatet är jämförbart med det man får ut ur ChatGPT, dvs användbart. Detta kan bli en stor grej. När Sidekick lanseras kan mycket förenklas för entreprenörer.

Example of Sidekick interface
Sidekick kommer kunna hjälpa till att svara på frågor, skapa produkter, rabatter, och mycket mer.

Delar av Shopify Magic är tillgängligt nu, andra saker behöver man skriva upp sig på en väntelista för. Läs mer om Shopify Magic här.

B2B ersätter Wholesale

Den tidigare lösningen för företagskunder, Wholesale, ersätts nu av B2B som är en mer helgjuten satsning. Nu kommer man äntligen kunna ha ett snyggt tema och kunna erbjuda en lika trevlig upplevelse för företagskunderna som den för privatpersoner. 

Nu finns även möjligheten för företag att spara betalkort för olika "company locations" så det går snabbare att beställa till rätt ställe för återkommande kunder. Även PayPal kan nu användas för B2B.

Andra nyheter inkluderar volymrabatter för de som handlar i stora kvantiteter och “Quick order lists” för att företagskunder snabbt ska kunna lägga en order med flera olika produktvarianter.

Dina anställda vill ha många färger på sina mössor

Är detta vad som krävs för att Shopify slutligen ska slå igenom även på B2B? Läs resten och avgör själv.

Bundles app och Subscriptions app

Det kommer nu vara enklare än någonsin att komma igång med både prenumerationer och bundles. Detta har länge varit möjligt med hjälp av ett flertal appar, men Shopify menar att de lösningar de byggt själva löser många av de enklare behoven man har i början, medan etablerade appar kan passa de med mer avancerade behov.

Med dessa appar får handlaren en sömlös upplevelse i samma stil som resten av Shopifys admin och de integrerar även direkt med ditt tema. Har du en headless-lösning behöver en frontend-lösning utvecklas för att dina kunder ska kunna ta del av erbjudandet. Apparna stödjer en rad funktioner som till exempel intervall och rabatt för subscriptions och möjligheter för kunder att kunna välja olika varianter av produkter i en bundle.

Shopify Bundles är tillgängligt redan idag, medan Shopify Subscriptions har en väntelista här.

One-page checkout

Som vi har väntat, eller hur? En förenklad checkout är definitivt i toppen på önskelistan hos många av våra klienter. Detta är änsålänge bara i developer-preview och inget vi kommer kunna sätta upp till er precis just idag, men vi ser fram emot att kunna göra det senare under året.

Har ni Shopify Plus blir det ännu roligare. Nu går det att installera appar i checkout för exempelvis upselling av produkter, eller vad sägs om att föreslå en prenumeration om produkten i fråga just nu är slut i lager?

Läs mer om förbättringar i checkout här.

Övrigt

Det finns många andra ändringar som att Hydrogen (Shopifys headless-ramverk) har blivit ännu mer kraftfullt, snyggare gränssnitt i admin, förbättringar i Online Store Editor med mera. Tiburon drar en lättnadens suck nu när man faktiskt kan visa "draft products" i editorn. Äntligen ett slut på att sätta produkter i draft/active bara för att kunna se hur kampanjsidan ser ut i sin slutgiltiga form!

Vill du veta ännu mer? Besök Shopify Editions Summer ’23.